Prevenció és egészségtudatosság – mi védnökeink bevált módszere? Körinterjú, 2. rész

EV2021 celebsorA Richter Egészségváros programsorozaton már a kezdetek óta részt vesznek védnökeink, akik nem csupán arcukat és nevüket adják a rendezvényhez, de aktívan részt is vesznek az egyes programokon. Ezúttal arról kérdeztük őket, hogy hogy állnak saját egészségükhöz, mit jelent számukra a prevenció, és milyen trükköket alkalmaznak a mindennapokban testi-lelki jóllétük megőrzése érdekében.


Milyen formában van jelen az életedben a prevenció és az egészségtudatosság? Mit teszel a mindennapokban az egészséged hosszú távú megőrzéséért?
Béres Alexandra: Mindig is nagyon fontosnak találtam a prevenciót, valószínűleg az apai családi mintából kiindulva. A szűrővizsgálatok jelentősége egy általános tudatosságot irányoz elő, mely segít abban, hogy ne hirtelen érjenek a változások. Az egészségtudatosság már a korai élsportolói éveimben beköltözött az életembe, és azóta nem is engedtem távozni. Összebarátkoztunk. A rendszeres sportolás mellett próbálok sok időt a szabadban tölteni, és fokozott figyelmet fordítani a saját magam és a családom táplálkozására. Szeretem azonban a túlzásokat elkerülni, és a jóllétre, magas energiaszintre törekedni.
Jaksity Kata: Huszonéves korom óta járok nőgyógyászati szűrésre, mára pedig már igyekszem minden évben teljes körű szűréseket elvégeztetni. A gyerekeimet is viszem bőrgyógyászati szűrésre, illetve minden nyár elején teljes vérvizsgálatra. Ezzel szerintem nekik is természetes lesz az egészségükre való odafigyelés. A hétköznapjainkban pedig törekszünk arra is, hogy tudatosak legyünk az étkezésünkkel kapcsolatban is. Minden napra sok gyümölcsöt, zöldségfélét igyekszem adni a gyerekeknek. A gyümölcs sokszor frissen facsart gyümölcslé formájában kerül eléjük. Kerüljük a gyors- és készételeket, igyekszünk nagyon sok mindent házilag készíteni, a joghurttól, a gyümölcsjoghurton át, a kenyérig, péksütikig, még a tésztákat is, ha lehet, házilag gyúrjuk. Sajnos kamaszkorára mindkét fiam abbahagyta a rendszeres sportolást, de a kutya szerencsére minden nap nagy sétára viszi a kisebbik fiamat, a nagyobbik pedig rászokott a barátaival a hétvégi túrázásra, aminek én is gyakran hódolok, és a kislányomat is viszem magammal.
Katus Attila: Jómagam nagy hangsúlyt fektetek a prevencióra. Testmozgás, egészséges táplálkozás, étrendkiegészítés, megfelelő mennyiségű alvás mind a hétköznapjaim részét képezi. Ezen felül megfelelő stresszkezelési technikákat alkalmazok a lelki békém és jó hangulatom megőrzése érdekében.
Radványi Dorottya: Naponta sportolok, gyalogolok, és mivel évtizedek óta vegetáriánus vagyok, igyekszem még változatosabbá és korszerűbbé tenni az étkezésem. Nagyon figyelek a folyadékbevitelre is, az ásványvíz mellett sok zöldséglevest, gyümölcsöt fogyasztok. Napi szinten szedek vitaminokat, és rendszeresen járok szűrővizsgálatokra.
Rudolf Péter: A rendszeres sportolás mellett, folyamatosan szedtem a körzeti orvosom (egyben gyerekkori barátom) által javasolt étrendkiegészítőket, vitaminokat.
Szily Nóra: Már tavaly ősszel elmentem egy kivizsgálásra, bár akkor még nem kaptam el a vírust, de most újra teljes kivizsgáláson esek át. Változtattam az étkezésemen is, még jobban figyelek a vitaminbevitelre és az egészséges táplálkozásra, na meg a megfelelő mennyiségű pihenésre.
Zsiros László: Mivel korábban élettudományi területen kutattam, belém is belém ivódott a laborban pár, másokat megmosolyogtató szokás. Igen, tudom, időnként talán túlzásnak tűnik a kézmosás minden alkalommal, amikor hazaérek, és sokakat szórakoztatott a technikám is, de nagyon jót nevettem, amikor sorra kaptam az ismerősöktől a Győrfi Pál videókat, hogy én jutottam az eszükbe.
Szeretek fizikailag aktív maradni. Nagyapám még kilencvenévesen is maga gondozta a kertjét, nagymamámon pedig nem olyan régen maradt tátva a szám, ahogy 92 évesen lehajolt a hűtő alsó polcáról kivenni valamit. Amióta csak emlékszem, mindig kis bemelegítéssel kezdték a napot és lefekvés előtt is átmozgatták magukat. Azt hiszem, jó mintát kaptam tőlük.
Amivel pedig nekik még nem kellett megbirkózni: igyekszem minél kevesebbet lógni a közösségi médián és a hírportálokon. Semmi különbséget nem érzek a tájékozottságomban, ha csak néhány hetente futom át a legfontosabb híreket, mintha naponta többször végigpörgetném a hírportál-Instagram-Facebook-Twitter ciklust. Ellenben sokkal nyugodtabb vagyok.

Van olyan tipped, trükköd, amit megosztanál velünk, és úgy gondolod, hasznos lehet a mindennapokban az egészségmegőrzésben?
Béres Alexandra: Talán a legfontosabb tanácsom az lenne, hogy a sportolásunk ne spontán módon történjen, hanem építsünk ki szokásokat! Törjük meg a vírus-helyzet adta monotóniát, és próbáljunk a sportot az életünkben ne nehézzé, hanem teljesíthetővé, természetessé tenni.
Jaksity Kata: Ami sokat segíthet a nehéz időszakokban, az a meditáció. És nem arra kell gondolni, hogy egy órán át lótusz pozícióban ülve elmélkedünk. A meditáció lehet öt perc elcsendesülés is. Nekem a 15-20 perces hossz a kedvencem, és nagyon szeretem a vezetett meditációt zenével. Engem a zene, ha a zenére, a hangokra, a dallamra figyelek, nagyon meg tud nyugtatni, béke árad szét ilyenkor bennem. Olyan stresszes életet élünk, ami könnyen megbetegít, ha nem tanuljuk meg feloldani. A meditációs és relaxációs technikák többsége nagyon egyszerű és tényleg csodákra képesek. De próbálják ki a „tudatos sétát”, amikor legalább 10-15 percig úgy sétálnak, hogy csak a környezetükre figyelnek, az illatokra, hangokra, arra, ahogy a levegő a bőrüket éri, és arra, amit látnak, esetleg még a légzésükre. Amíg ezekre fókuszálunk a kavargó gondolatok helyett, nagyon fel tudja tölteni az embert.
Katus Attila: Ne ad hoc módon, hanem tervszerűen gondolkodjunk. Érdemes előre megtervezni, hogy mikor és mit fogunk sportolni, mikor, hol és mit fogunk táplálkozni. Ezen felül pedig igyekezzünk a nap központibb, hangsúlyosabb részére tenni a testmozgást, és ne a nap végére.
Radványi Dorottya: Minden nap úgy ébredek, hogy arra gondolok, mi lesz a jó a napban. Apró, pozitív célok a legfontosabbak, meg kell tanulni örülni egy nyíló virágnak, és annak, hogy tudjuk fokozni a fizikai és szellemi teljesítményünket.
Rudolf Péter: Csak közhelyeket tudok mondani. Rendszeres sport, tudatosabb táplálkozás. Ömlenek ránk a reklámok, életviteli sugallatok. A lényeg, hogy mindannyiunknak a saját élethelyzetéhez, korához, fizikai állóképességéhez kell igazítani a terveit. Meg kell találni az egyensúlyt a gasztronómiai örömök és az egészséges táplálkozás között. Nem egyszerű. Pénztárca kérdése is, de sokszor eszembe jut mostanában, ahogy édesanyám szinte a semmiből varázsolt desszertet kölyökkoromban. Reszelt sárgarépa almával, pár szem dió, pár csepp citrom, kis méz – imádtam. Az étkezés nem válhat pótcselekvéssé, nem lehet egyéb örömök helyetti kényeztetés, de lehet szertartás és kiállás a napi üzemmenetből. Egy „trükk” eszembe jut. Többször gyújtok gyertyát félhomályban, és nem az árammal spórolok, egyszerűen ünnepibbé lehet varázsolni egy sima teázást is az imbolygó fénnyel.
Szily Nóra: Figyeljük a testünk és a lelkünk jelzéseit - azok nem hazudnak. Nálam jó pár éven át bevett szokás volt, hogy a születésnapom előtt elmentem minden szűrésre. A jeles napot senki nem felejti el, és - jó esetben - egy negatív leletcsomag az egyik legjobb ajándék önmagunknak.
Zsiros László: Természetesen mindenkinek más válik be igazán, nem lehet általános tanácsot adni. De időről időre célszerű felülvizsgálni a szemléletünket. Vajon tényleg nincs időnk mozogni, főzni, családdal, barátokkal lenni? Valóban szükségünk van a folyamatos online jelenlétre ahhoz, hogy naprakészek legyünk? Ténylegesen mi tart vissza minket attól, hogy új dolgokat tanuljunk? Sokszor egy apró személetváltás elég lehet ahhoz, hogy tudjunk igazítani az életünkön. Lehet, hogy ez túl általános és túl sokszor puffogtatott gondolat, de meglepően jól működik.